Als de afgelopen periode ons iets geleerd heeft, is het dat branches en sectoren onderling sterk verschillen. Waar de evenementenbranche en horeca flink op de proef zijn gesteld, namen de online verkopen, en daarmee de logistieke sector, een vlucht. Geen rode draad dus, of het moet zijn dat iedere ondernemer maximaal wendbaar moest zijn om te reageren op de nieuwe marktomstandigheden. Met het stopzetten van de steunmaatregelen is het tijd om de balans op te maken. Hoe staat uw bedrijf ervoor? Doe dit met in uw achterhoofd de onzekerheid die Covid-19 nog steeds met zich meebrengt en tegelijkertijd de nieuwe kansen die zich in deze veranderde wereld voor doen.
Blijf alert
Nu het lijkt of uw bedrijf de ergste storm (mee- of tegenwind) heeft doorstaan, is het belangrijk alert te blijven. Hoe? Daarvoor deel ik 5 tips.
- Bekijk uw huidige businessmodel; wat koestert u en wat wilt u veranderen?
Corona heeft u wellicht gedwongen andere wegen in te slaan. Zo werden veel ondernemers afhankelijk van online kanalen. Introduceerde u een webshop? Dan is het nu het moment dit te evalueren. Doorgaan, stoppen of optimaliseren? Deze overwegingen gelden voor alle aanpassingen die u de afgelopen periode doorvoerde. - Cash blijft ‘King’. Kies voor strak debiteurenbeheer en betalingsafspraken met schuldeisers
Veel ondernemers starten deze post-corona periode met een flinke schuld, bijvoorbeeld bij de belastingdienst, bank, verhuurder of leveranciers. Elk van deze partijen verwacht dat u de openstaande schulden aflost, hoe coulant ze wellicht op dit moment ook zijn. Met een goede liquiditeitsprognose houdt u grip op de geldstromen, waarmee u aan uw verplichtingen kunt voldoen. - Stuur op actuele cijfers; zorg ervoor dat uw administratie bij is
Gelet op bovenstaande tip zijn actuele cijfers meer dan ooit een must. Alleen dan weet u direct hoe uw bedrijf ervoor staat en kunt u op ieder moment sturen op de KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) die voor uw onderneming van belang zijn. Enkele voorbeelden zijn winstmarges, omloopsnelheid van de voorraden en bezettingsgraden. Heeft u de overstap naar online boekhouden nog niet gemaakt? Dan is dit hét moment. - Blijft alert op ontwikkelingen in de branche en de markt
Niets zo veranderlijk als branche- en marktomstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan de stijgende kosten voor materialen en componenten, de krappe arbeidsmarkt, de overspannen woningmarkt, het minimale buitenlandse toerisme en de oplopende prijzen voor benzine en gas. Proactief uw businessmodel tegen het licht houden werkt beter dan achteraf corrigeren. - Betrek uw adviseur als sparringpartner bij uw plannen
Deze periode heeft veel van u gevraagd. Wellicht voelde u zich meer dan ooit ondernemer en eisen de zorgen en/of het harde werk nu hun tol. Het is verleidelijk deze periode te gebruiken om op adem te komen en de teugels te laten vieren. Logisch, maar niet verstandig. Uw accountant is in staat, om los van emoties en de waan van de dag, uw bedrijf en uw businessmodel langs alle kanten te belichten en de toekomstbestendigheid te beoordelen. Juist als u het lastig vindt om keuzes te maken. Als externe deskundige kan uw accountant uw gedachtencirkels doorbreken en u bij elk mogelijk scenario optimaal adviseren en begeleiden. Schipper Accountants staat voor u klaar!